Tel’aran’rhiod w Starej Mowie oznacza Niewidzialny Świat, chociaż częściej spotykaną nazwą jest Świat Snów. Należy on jednocześnie do świata rzeczywistego i znajduje się poza nim. Otacza i przenika wszystkie światy i wszystkie rzeczywistości, nie wnikając do nich. Wypełnia puste przestrzenie które znajdują się w splotach Wielkiego Wzoru. Nie można znaleźć go na żadnej mapie, a mimo to niemal każdy go odwiedza. Aby wejść do Niewidzialnego Świata wystarczy usnąć, umysł człowieka może wtedy nieświadomie pokonać barierę pomiędzy zwykłym snem, a tel’aran’rhiod. Jednak w odróżnieniu od normalnego snu, świat snów jest miejscem fizycznym i jak w każdej rzeczywistości, czają się w nim realne zagrożenia. Rana otrzymana w tel’aran’rhiod jest jak najbardziej prawdziwa i nie znika po przebudzeniu. Osoby umierające w Świecie Snów, nie budzą się już w zwykłym świecie.

Po świecie snów podróżowano już w Wieku Legend, prowadzono wtedy intensywne badania nad tym miejscem. Dzięki tym studiom starożytnym Aes Sedai udało się wyhodować Drogi. Wszyscy Przeklęci, z lepszym lub gorszym skutkiem, potrafią przemieszczać się po Świecie Snów. Jednak mistrzyniami, które uważały to miejsce za swoje, były Lanfear i Moghedien. Wykorzystywały one tel’aran’rhiod do szpiegowania i spotkań.

Ostatnią Spacerująca po Snach z Białej Wieży była Corianin Nedeal, umarła ona jednak na pięćset lat przed wydarzeniami z książki. Aż do pojawienia się Egwane al’Vera w Białej Wieży nie było żadnej Śniącej, Talent ten wydaje się być w zaniku wśród Aes Sedai. Zupełnie odmiennie, wśród Mądrych Aielów zdolność ta jest dość powszechna i często praktykowana. Na Pustkowiu Aiel można spotkać prawdziwe specjalistki, zarówno w Chodzeniu po Snach, jak i w Śnieniu.

Wielu śniących widzi tel’aran’rhiod jedynie w przelocie, pojawiają się w nim i znikają zaledwie po paru sekundach. Jednak nawet w tak krótkim czasie mogą nabawić się urazów, których pojawienia się nie będą umieli wyjaśnić po przebudzeniu. Niektórzy ludzie posiadają jednak talent do świadomego wchodzenia do Snu. Osoby takie zwane są Spacerującymi po Snach. Talent ten nie jest związany z Jedyną Mocą. Tym nie mniej można wejść do tel’aran’rhiod, wykorzystując odpowiedni ter’anegral. Chociaż większość z nich wymaga zdolności przenoszenia Mocy, istnieją również takie które pozwalają na to, bez tej zdolności. Wystarczy zasnąć z takim ter’angrealem dotykającym skóry.

Trzecim sposobem na dostanie się do Świata Snów jest zdolność Podróżowania. Wystarczy otworzyć nieco zmodyfikowaną Bramą i wejść fizycznie do tel’aran’rhiod. Operacja ta jest jednak skrajnie niebezpieczna i jej praktykowanie jest zabronione. Uważa się iż fizyczne wchodzenie do Świat Snów odbiera coś z człowieczeństwa.

tel'aran'rhiod

Tel’aran’rhiod

Tel’aran’rhiod to nietrwałe odbicie rzeczywistości. Wszystko co istnieje w świecie rzeczywistym, istnieje również w świecie snów. Odbijają się w nim kontynenty, oceany, góry, lasy i miasta. Jednak im bardziej nietrwała jest rzecz w świecie realnym, tym bardziej efemeryczne jest jej odbicie w tel’aran’rhiod. Mimo iż budynek będzie stał w jednym miejscu, nie zmieniając swojego stanu, znajdujące się w nim przedmioty już nie. Miski, talerze, szafki, dywany, wszystkie przedmioty ruchome, w świecie snów cały czas zmieniają kształt i położenie. Jedzenie znajdowane w Świecie Snów jest  równie niestabilne, można je spożywać, ale zniknie zanim dotrze do żołądka.

Chodzące po Snach Aielów często zasiadają wspólnie do herbaty, jednak jest to tylko rytuał, bowiem żadną herbatą nie można się nasycić w tel’aran’rhiod. Mądre poczują smak herbaty i się zrelaksują, ale nie ugaszą nią prawdziwego pragnienia. Należy również uważać na czas spędzony we Śnie. Ponieważ nie obowiązują w nim ogólnie przyjęte zasady fizyki, czas również płynie inaczej. Można spędzić w tym miejscu piętnaście minut, a po przebudzeniu okaże się że minęło już parę godzin. Lub też odwrotnie, podróżować po świecie snów wiele godzin, a po przebudzeniu odkryć że minęło dopiero parę minut. Nie kontrolując swoich wypraw do tel’aran’rhiod można doprowadzić się do skrajnego wyczerpania, ponieważ osoba przebywająca w świecie snów nie odpoczywa tak jak podczas zwykłego snu. Osoby świadomie przebywające w tel’aran’rhiod często odnoszą niepokojące wrażenie bycia obserwowanym. Jest to bardzo nieprzyjemne odczucie, szczególnie w cienistych i zamkniętych miejscach.

Inną fascynującą cechą świata snów jest iż przebywający w nim człowiek może wpływać na swoje otoczenie, oddziałując na niego samym myślami. Chęci i odczucia urzeczywistniają się. Możliwe jest stworzenie wszystkiego, co dana osoba może sobie wyobrazić. Niestety, twory te szybko zanikają w razie utraty koncentracji. Prawa fizyki nie działają w tel’aran’rhiod, śniący może przemieszczać się dowolnie po całym świecie, wykonując ogromne skoki, lub po prostu znikając i pojawiając się w innym miejscu. W Świecie Snów ubiór można zmieniać do woli, chociaż równie często zmienia się on samoistnie, dostosowując się do bieżących odczuć. Na przykład w obliczu zagrożenia balowa suknia może niespodziewanie przemienić się w zbroję. Wyszkolone osoby są również w stanie oddziaływać na te mniej wyszkolone. Mogą zmienić ich ubiór, a także pojmać i uwięzić we śnie. Najbardziej wykwalifikowani i zaawansowani Chodzący po Snach umieją nawet uzdrowić swoje rzeczywiste rany, przebywając w świecie snów.

ter'angreal snu

Ter’angreal snu

Ten elastyczny charakter tel’aran’rhiod czyni go niezwykle kuszącym, można iść wszędzie i robić niemalże wszystko, łącznie z lataniem. Niestety w świecie snów czai się również wiele niebezpieczeństw, które może napotkać każda przebywająca tam osoba. Bez odpowiedniego przeszkolenia, niezmiernie łatwo wpaść w sidła świat snów i zginąć. Oddziaływanie na miejsca i przedmioty w świecie snów nie wpływa na świat rzeczywisty. Nie można przykładowo zrobić wyłomu w murze, niszcząc jego fragment w tel’aran’rhiod. Jednak ten sam mur, zniszczony w świecie rzeczywistym, zostanie zburzony również w świecie snów.

Oprócz ludzi w świecie snów można spotkać również zwierzęta, jednak tylko te dzikie i nieoswojone. Udomowiony inwentarz nie pojawia w tel’aran’rhiod. Uważa się że zwierzęta te zatraciły swój związek z naturą i nie mogą już odwiedzać świata snów.

Wśród zwierząt spotykanych w Świecie Snów na szczególną uwagę zasługują wilki, które są mocno związane z tym miejscem. Po śmierci dusza każdego wilka przenika do tel’aran’rhiod aby żyć w nim dalej, czekając na kolejne życie w realnym świecie. Wilk który umrze w Wilczym Śnie, umiera na zawsze, a jego dusza znika. Tą samą zdolnością przenikania do świata snów obdarzeni są również Wilczy Bracia. Mimo iż nie potrafią przenosić Mocy, bez problemu wchodzą i podróżują po tym miejscu.

Na kolejne odrodzenie, lub na wezwanie Rogu Valere, w tel’aran’rhiod czekają również Bohaterowie Wieków. Zasady które obowiązują pośród nich nie są znane. Wiadomo jednak że nie wolno im się kontaktować z żyjącymi ludźmi odwiedzającymi świat snów, a żyjąc tam mają na niego mniejszy wpływ. Stedding Ogirów są nieosiągalne w tel’aran’rhiod, a sami Ogirowie nie mogą wchodzić do tel’aran’rhiod.

Talent Chodzenia po Snach zdaje się być ściśle związany z talentem Przepowiadania. Spacerujacy po Snach często mają prorocze sny, które potrafią zinterpretować. Nieraz zdarza się iż osoba przebywająca w tel’aran’rhiod widzi otwierające się na niebie ‘okna’ przez które może dostrzec przebłyski przyszłości lub teraźniejszości. Wszystkie Chodzące po Snach Aielów również umieją czytać sny, adeptki uczone są zapamiętywania swoich snów, tak aby potrafiły zinterpretować i odsiać te które coś oznaczają, od tych które są tylko sennymi marami.

Ter’angreale snu:

  • figurka kobiety z alabastru
  • bursztynowa płytka
  • kryształowy pręt
  • szklana bransoleta
  • metalowy dysk
  • srebrny pierścień
  • skręcony kamienny pierścień

Inne ter’angreale związane ze snem:

szpila snów

Kopuła wytworzona przez Szpilę Snów

  • Szpila Snów – przedmiot, który ma ścisły związek z ter’aran’rhiod. Jest to metalowy ter’angreal w kształcie wielkiego gwoździa. W celu uruchomienia go należy postukać palcem w główkę, przebywając we Śnie. Szpila Snów wytwarza wielką, obejmującą obszar około 6 km purpurową kopułę, widoczną tylko w tel’aran’rhiod. Przebywając wewnątrz kopuły, nawet w realnym świecie, traci się możliwość Podróżowania. Dotykanie bariery w świecie snów wysysa energię i może doprowadzić do śmierci. Niezmiernie trudno jest się przez nią przedostać.
  • Drewniany jeż – mały drewniany jeż. Kobiety które próbowały przenosić przy jego pomocy zasypiały na kilka godzin w spokojny sen. Można go jednak użyć również jako pułapkę po uruchomieniu jej każda osoba która go dotknie zostaje złapana i uwięziona w tel’aran’rhiod. Uwolnienie tej osoby wymaga wejścia do świata snów.

Różnica pomiędzy Odpryskiem Snu, a Vakuolą

  • Odprysk Snu – niewielka kieszeń między wymiarami utworzona przez Przenoszącego. Istnieje pomiędzy prawdziwym światem, a tel’aran’rhiod. Twórca tego miejsca całkowicie kontroluje swój Odprysk i ludzi których do nich sprowadzi podczas snu. Ishamael bardzo lubił wykorzystywać Odpryski Snu i robił to często.
  • Vakuola – międzywymiarowy bąbel utworzony wewnątrz Wzoru. Można do niej wchodzić fizycznie, przechowywać w niej różne przedmioty i nią manipulować. Znajduje się ona jednak poza czasem i przestrzenią. W niektórych przypadkach, lub przy nieostrożnym użytkowaniu, może oderwać się od Wzoru i dryfować bez żadnej kontroli. W vakuoli czas płynie inaczej, czasem szybciej, czasem wolniej. W Wieku Legend przeprowadzano nad nimi wiele badań. Jednym z przykładów vakuoli jest więzienie czarnego, a drugim świat Finn. W vakuoli Moiridin więził Moghedien.

Do góry ^

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Tel’aran’rhiod – Świat Snów
Oceń artykuł