Inne narody

Altara
Amadicia
Arad Doman
Far Madding
Ghealdan
Murandy
Tarabon

»Altara «

Geografia i historia

Altara

Sztandar Altary

Altara to kraj umiejscowiony w południowo-środkowej części Westland. Na jej sztandarach znajdują się dwa złote lamparty na tle szesnastu czerwono-niebieskich kwadratów, ułożonych w szachownicę.

Od wschodu sąsiaduje z Illian i Murandy, od północy z Andorem, a od wschodu z Ghaeldan i Amadicią. Największą rzeką jest Eldar, która wpływa do Morza Sztormów. Stolica znajduje się w Ebou Dar, pozostałe miasteczka to Alkindar, Brytan, Coramen, Cormaed, Jurador, Malden, Marella, Moisen, Mosra, Nor Chasen, Remen, Salidar, Sehar, So Eban, So Habor, So Tehar, Soremaine, Weesin i Źródła Ionin.

Historia i rządy

Mapa Altary

Mapa Altary

Stolica – miasto Ebou Dar, ma swoją własną fascynującą historię. Wybudowana została na ruinach Barashty, stolicy królestwa Eharon, zniszczonego podczas Wojny z Trollokami. Odbudowane wzdłuż rzeki miasto stało się stolicą Shioty. Następnie władzę nad miastem, podczas Wojny Drugiego Smoka, przejął Guaire Amalasan. Kilka lat później stolica została odbita przez Artura Hawkwinga.

Obecnie Ebou Dar składa się z dwóch części wybudowanych po przeciwległych stronach zatoki, u ujścia rzeki Eldar. Elegancka część, w której znajdują się pałace i dobre karczmy znajduje się po zachodniej stronie. Po wschodniej rozciąga się dzika, brudna plątanina uliczek i zaułków zwanych Rahad. W Rahad nie obowiązuje żadne prawo, oprócz prawa silniejszego. Chodzenie tam samotnie to proszenie się o kłopoty. Jedynymi osobami które mogą bezpiecznie poruszać się po tej części miasta są kobiety z Rodziny.

Umiejscowienie Altary na mapie Westland

Umiejscowienie Altary na mapie Westland

Historia Królestwa Altary sięga Wojny Stu Lat. Królestwo założone zostało przez mężczyznę o imieniu Maddin, jednak poza jego imieniem, nie znamy żadnych faktów z jego życia. Mimo iż Altara jest dużym krajem, realna władza monarchów nie sięga daleko poza samą stolicę. Władcom udawało się jednoczyć i gromadzić wokół siebie szlachtę, wykorzystując ich strach przed granicznymi królestwami.

Altara nigdy nie miała przyjacielskich kontaktów z sąsiednimi krajami. Ten fakt w 957 roku NE postanowili wykorzystać Synowie Światłości. Pod wodzą Pedrona Nialla Białe Płaszcze dokonały agresywnej inwazji na Altarę. Wielkie jednak było ich zdziwienie gdy zarówno Murandy jak i Illian zjednoczyły swoje siły z Altarą przeciwko Synom. Sojusz ten nie wynikał jednak z przyjaźni, ale ze strachu, aby Pedron Niall nie zdobył tak dogodnego przyczółku w tej części Westland. Po podporządkowaniu sobie Altary, mogłby bezpiecznie atakować sąsiadujące królestwa. Wojna ta zapamiętana została jako Wojna Białych Płaszczy.

Altarą rządzi monarcha, królowa albo król, zasiadając na Tronie Wiatrów. Znajduje się on w pałacu Tarasin w Ebou Dar. Jednak mimo posiadania oficjalnego władcy Altaranie, podobnie jak mieszkańcy Murandy, lubią zaprzysięgać wierność poszczególnym szlachcicom, lub okazywać wierność konkretnym prowincjom. Dom Mitsobar włada Altarą od czterech pokoleń, jednak władza ta jest symboliczna, a władcom ciężko utrzymać się na Tronie.

Kobiety w Altarze i Rodzina

Kobiety w Altarze ubierają się w długie suknie, o spódnicach podszytych wieloma warstwami wielobarwnych halek. Suknie mają długie, głęboko wycięte dekolty, ozdobione małżeńskimi nożami. W Altarze, a zwłaszcza w Ebou Dar, władza kobiet jest dominująca i bezdyskusyjna. Żona może właściwie bezkarnie zabić swojego męża jeśli uzna że została przez niego niesprawiedliwie potraktowana. Do tego celu kobiety najczęściej używają właśnie małżeńskich noży.

Altara

Tylin by Richard Boyé Źródło: Encyclopaedia Wot

To właśnie noże i miecze zajmują szczególne miejsce w kulturze Altaran. Zarówno mężczyźni jak i kobiety toczą bezustanne pojedynki, zwykle ze skutkiem śmiertelnym. Małżeński nóż jest zarówno ozdobą noszoną przez kobiety, bronią, jak również ma on obrazować status noszącej go kobiety. Po ilości i kolorze zdobiących go kamieni szlachetnych, bądź szkiełek – w przypadku biedniejszej mieszkanki Altary – dowiedzieć się można sporo, o ilości urodzonych dzieci, ich płci lub ile z nich zginęło w pojedynkach.

W Altarze znalazło również swój dom tajemnicze stowarzyszenie kobiet przenoszących Moc, nazywających się Rodziną. Spoiler: Była to grupka uciekinierek i kobiet wyrzuconych z Białej Wieży. Kobiety te wciąż mogły przenosić, ale nie było dla nich miejsca wśród Aes Sedai. Więcej o Rodzinie można poczytać w tym miejscu.

»Amadicia «

Sztandar Amadicii

Amadicia jest królestwem leżącym pomiędzy Altarą, a Tarabon. Od północy graniczy z Ghaeldan, od południa z Wybrzeżem Cienia. Po jej terenie płynie rzeka Eldar, a na północy rozciągają się Góry Mgły. Stolicą Amadicii jest Amador, inne ważniejsze miasta to Abila, Bellon, Jeramel, Mardecin i Sienda.

Amador został wybudowany tuż po wojnach z Trollokami i jest to dzieło wyłącznie ludzkich rąk – Ogirowie nie brali udziału w jego budowie. Jest to jedno w większych miast na Westland i właśnie tam znajduje się główna forteca Synów Światłości. Siedziba króla znajduje się poza stolicą.

Flaga Amadicii to sześcioramienna, srebrna gwiazda z umieszczonym pośrodku brązowym liściem na tle niebiesko-złotych pasów.

Rząd i kultura

Mimo iż oficjalnym władcą Amadicii jest król, prawdziwą władzę dzierżą tam Synowie Światłości. Król jest marionetką i nie ma żadnej realnej władzy. Nawet wojsko Amadicii pozostaje pod przywództwem Lorda Komandora Białych Płaszczy. Więcej o Synach Światłości można dowiedzieć się tutaj.

Inne narody

Położenie Amadicii na mapie Westland

W Amadicii przenoszenie Mocy jest zabronione i karane, podejrzane kobiety najczęściej zostają skazane na śmierć. Oczywiście w przypadku Aes Sedai oficjalny proces mógłby przyciągnąć zbyt wiele uwagi, dlatego atak na pełną Siostrę na terenie Amadicii najczęściej będzie przeprowadzony skrytobójczo. Oczywiście ataku Białych Płaszczy każda Aes Sedai powinna obawiać się wszędzie na Westland, nie tylko w Amadicii. W tym królestwie odbywa się również najwięcej procesów i egzekucji przeprowadzonych na Sprzymierzeńcach Ciemności, bądź ludziach oskarżonych o taki występek. Niestety w większości wypadków ofiarami takich praktyk stają się osoby niesprawiedliwie oskarżone, bądź przeciwnicy polityczni. Ekspansjonistyczne aspiracje Synów Światłości doprowadziły do wielu wojen na całym Westland, ostatnią taką wojną, gdzie zaatakowana została Altara nazwano Wojną Białych Płaszczy, wśród Synów wydarzenie to umniejsza się nazywając je ‘kłopotami’.

Moda Amadicii Źródło: Wikipedia

Dworska moda Amadoru

Wśród szlachty Amadicii panuje ogromny zbytek. Bogate, jedwabne i aksamitne tkaniny haftowane i przetykane złotą nicią, ozdobione dużą ilością koronek. Męski strój składa się z ozdobnych kaftanów z żabotami, luźnych spodni spiętych w kolanach i płaszcza. Mężczyźni noszą utrefione peruki, a także kapelusze z długimi piórami. Generalnie ubiory męskie można uznać za bardziej szykowne od tych kobiecych. Damskie stroje charakteryzują się szerokimi sukniami o bufiastych rękawach. Nieodłącznym elementem jest kapelusz z piórem i wachlarz.

»Arad Doman«

Umiejscowienie Arad Doman na mapie Westland

Umiejscowienie Arad Doman na mapie Westland

Królestwo Arad Doman położone jest na północnym zachodzie Westland, pomiędzy Oceanem Aryth, a Górami Mgły. Od południa sąsiaduje z równiną Almoth, o którą królestwo to toczy nieustanne spory z Tarabonem. Na sztandarze Arad Doman znajduje się srebrna ręka trzymająca miecz, na tle biało-zielonych pasów. Stolicą tego królestwa jest miasto Bandar Eban, leżące u ujścia rzeki Dhagon. Drugim co do wielkości miastem Arad Doman jest miasto Katar, położone niedaleko jeziora Somal. Mieszkańcy Kataru od zawsze dążyli do autonomii swojej prowincji i władcy Arad Doman nieraz musieli militarnie gasić buntownicze zapędy szlachty tego regionu. Pozostałe miasta to: Coron Ford, Kandelmar, Maseen i Solanje.

Sztandar Arad Doman

Sztandar Arad Doman

Król i Rada Kupców

W Arad Doman panuje ustrój monarchiczny, jednak tron nie jest dziedziczony. Po śmierci władcy, nowy król zostaje wybrany przez Radę Kupców. Jest to potężna i wpływowa organizacja, w której skład wchodzą członkowie wielkich domów przynależących do Gildii Kupców, najczęściej są to kobiety. Ich nadrzędnym celem jest kontrola handlu i zabezpieczanie bogactw Arad Doman. Jednym z wielu przywilejów Rady Kupców jest wybór króla. Do wyboru nowego władcy niezbędne jest zgromadzenie przynajmniej ośmiu członków Rady. Rada ma również możliwość usunięcia króla ze stanowiska, do tego potrzeba przynajmniej ¾ jednogłośnych stanowisk członków Rady.

Moda i handel

Moda Domanii jest bardzo charakterystyczna. Kobiety ubierają się w niemal przeźroczyste, obcisłe suknie, które w większości krajów uznawane są za skandaliczne. Kobiety z Arad Doman znane są również ze swoich zdolności uwodzenia. Matki zaczynają przekazywać tą sztukę swoim córkom już w najmłodszych latach. W Arad Doman większość kupców to właśnie kobiety i niewielu mężczyzn może się z nimi mierzyć podczas negocjacji. Kupcy Domani jako jedni z niewielu potrafią targować się z Ludem Morza i wychodzić przy tym na swoje.

Charakterystyczne dla Arad Doman

Brzytwa – Rasa koni o bardzo charakterystycznej maści biało-czarnych pasów oddzielonych od siebie tak równo, jakby zostały przycięte brzytwą. Stąd właśnie wywodzi się ich nazwa. Jest to koń niezwykle ceniony przez Domańską szlachtę i bardzo rzadko można go spotkać poza granicami Arad Doman.

Jezioro Somal – największe jezioro na Westland. Leży w Górach Mgły, na wschód od równiny Almoth. Najbliżej położone miasto to Katar, przez które prowadzą szlaki handlowe.

Kurhan Natrina – warownia wybudowana we wschodniej części Arad Doman. Wzniesiona została na niewielkim wzgórzu, obok jeziora. Wysoka i elegancka wieża, składająca się z prostokątnych, zmniejszających się bloków, ustawionych jeden na drugim. Jest to fort obronny, ale spełnia również rolę ekskluzywnego pałacu. Kurhan został wybudowany jeszcze w czasach Dziesięciu Narodów, na terenach królestwa Safer. Jego zadaniem było strzec przełęczy prowadzących do Manatheren przez Góry Mgły. Nie był on jednak wykorzystywany w celach militarnych aż do Wojen z Trollokami. Arad Doman przejąło Kurhan Natrina około 700 roku NE i przez stulecia wykorzystywało to miejsce jako królewską rezydencję. Ostatecznie znaczenie fortecy podupadło i została ona przekazana jednemu ze szlacheckich Domów z Głowy Tomana.

Sursa – dwa drewniane patyczki używane do jedzenia rodzimych posiłków kuchni Arad Doman. Ich dania zwykle składają się drobno pociętych warzyw z mięsem podawanych w niewielkich miseczkach.

»Far Madding«

Leżące w północnej części Równin Maredo Far Madding jest trzecim na Westland, niezależnym miastem-państwem. Metropolia znajduje się na wyspie pośrodku jeziora, miasto połączone jest z lądem trzema mostami. W murach obronnych znajdują się trzy bramy: Caemlyn – brama prowadząca na północ, wychodząca na most Ajalon; brama Illian – wychodząca na most Ikane i Brama Łzy, łącząca się z mostem Goim. Far Madding znajduje się na głównych lądowych szlakach handlowych pomiędzy Caemlyn, a Illian i Łzą.

Historia i handel

Umiejscowienie Far Madding na mapie Westland

Umiejscowienie Far Madding na mapie Westland

Po Pęknięciu Świata miasto Far Madding, nazywane wtedy Aren Mador, było stolicą królestwa Esseni. Podczas wojen z Trollokami miasto nazywano Fel Moreina. Po Wojnie Stu Lat miasto stało się stolicą królestwa Maredo. Po upadku tego królestwa Far Madding stał się niezależnym państwem-miastem. Mimo iż Far Madding jest miastem handlowym, kupcy pochodzący z innych krajów mogą handlować tylko w trzech miejscach w mieście. Do tego celu wyznaczone zostały trzy rynki, zwane rynkami Nieznajomych – Nethvin, Amhara i Avharin. Nazwy zostały nadane po trzech ważnych kobietach, które odegrały dużą role w historii Far Madding.

Społeczeństwo i rządy

Miasto Far Madding

Miasto Far Madding

Far Madding wyróżnia się spośród pozostałych państw Westland swoim czysto matriarchalnym ustrojem społecznym i politycznym. W mieście władzę sprawują wyłącznie kobiety, prowadzą firmy i zajmują większość stanowisk rządowych. Miasto rządzone jest przez Rady w której zasiadają tylko kobiety, przewodzi im Rada Trzynastu, której przewodzi Pierwsza Radczyni – jako ‘pierwsza wśród równych’. Rada zbiera się w Sali Rady, imponującym budynku wybudowanym przy Placu Rady, w samym centrum miasta.

Kobiety w Far Madding noszą długie suknie bogato haftowane w kwiaty i ptaki, o wysokich kołnierzach, zakrywających szyje.

Broń

W Far Madding noszenie broni jest dozwolone, ale każda broń wniesiona do miasta musi być zabezpieczona. Wielu przyjezdnych decyduje się na pozostawienie broni w wartowni i odbiera ją dopiero przy wyjeździe z miasta. Aby wnieść swoją broń do miasta można, po uiszczeniu niewielkiej opłaty, broń zabezpieczyć. W tym celu miecze i noże owija się drucianą siatką, łącząc rękojeść z pochwą, tak aby nie można było wyciągnąć ostrza. Podczas opuszczania miasta strażnicy sprawdzają czy zabezpieczenie nie zostało naruszone. W razie odkrycia ingerencji w plecionkę trzeba się liczyć z grzywną. Lista gości i ich zabezpieczonej broni dostarczona zostaje do każdej bramy, tak aby można było kontrolować każdego przyjezdnego i wniesioną przez niego broń.

Strażnik

Far Madding to jedyne znane miejsce, poza stedding Ogirów, w którym nie można wyczuć ani dotknąć Jedynej Mocy. Odpowiedzialny za to jest ogromny ter’angreal znajdujący się w Sali Rady. Ter’angreal nazywany jest Strażnikiem i tworzy wokół miasta obszar w którym nie można wyczuć Prawdziwego Źródła. W przypadku mężczyzn obszar ten sięga około mili wokół miasta, kobiety tracą kontakt z Mocą dopiero w granicach miasta.

Ter’angreal składa się z trzech dysków, pośrodku każdego znajduje się kryształowy klin, który zwykle wskazuje środek komnaty w której umieszczono Strażnika. Na posadzce Sali znajduje się szczegółowa mapa miasta. Gdy Strażnik wykryje próbę przeniesienia Mocy kliny przesuwają się wskazując miejsce na mapie. Po wykryciu saidara kliny robią się czerwone, a w przypadku saidina – czarne.

Mimo tak wysokiego zabezpieczenia miasta przed Jedyną Mocą, nie jest to ochrona doskonała. Strażnik może zostać oszukany. Do tego celu można wykorzystać przedmiot znany Studnią. Studnia wypełniona Mocą poza granicami Far Madding, może zostać wykorzystana wewnątrz miasta. Znany jest także przypadek podbicia miasta przez przenoszącego mężczyznę. Miało to miejsce w 939 roku WR gdy fałszywy Smok, Guaire Amalasan, podbił miasto po zaledwie trzech tygodniach oblężenia. Więcej o tym Fałszywym Smoku można poczytać w tym miejscu.

»Ghealdan«

Umiejscowienie Ghealdan na mapie Westland

Umiejscowienie Ghealdan na mapie Westland

Ghaealdan leży u podnóża Gór Mgły, graniczy z Amadicią i Altarą. W granicach królestwa Ghealdan znajduje się Las Cieni i Las Dhallin, największe rzeki to Eldan i Manatharendrelle. Jest to kraj górzysty, w którym ciężko o kawałek żyznej, nie pokrytej skałami ziemi. Stolicą jest miasto Jehannah, pozostałe miasta to Bethal, Boannda, Cosamelle, Fyall, Jarra, Samaha, Samara, Sidon, Tallan i Willar.

 Jest to jedno z mniejszych królestw na Westland. Godłem Ghaeldan są trzy srebrne gwiazdy na czerwonym tle. Spoiler: po Ostatniej Bitwie nowym sztandarem Ghaeldan został złoty smok na czerwonym polu.

W Ghealdan rządzi monarcha, obecnie na tronie królowa Alliandre Maritha Kigarin. Doradcami władcy jest Wysoka Rada Korony, składającą się z lordów i potężnych kupców. Rada pomaga w codziennym funkcjonowaniu kraju, a także wybiera nowego monarchę, jeśli linia poprzedniej dynastii rządzącej wygaśnie. Władca stoi w hierarchii wyżej od Rady.

Ghealdan nie posiada dużej armii, jednak funkcjonuje tam profesjonalna siła wojskowa nazywana Legionem Muru. Chroni granic i stolicy, a także władcę. Żołnierze Legionu stanowią trzon armii Ghealdan, a także szkolą rekrutów.

Gospodarka i historia

Mimo dużej ilości kopalń i wydobycia ałunu, Ghealdan nie jest bogatym krajem. Kopalnie nie są tak wydajne i bogate jak te występujące na północy Gór Mgły, w Andorze i Arad Doman. Ghealdanie lubią ubierać się w niebieskie płaszcze zdobione podwójnym rzędem drewnianych guzików.

Sztandar Ghealdan

Sztandar Ghealdan

Historia tego kraju nie przebiegała burzliwie, chociaż miały miejsce drobne incydenty graniczne z Amadicią i Altarą. Początki królestwa można dopatrywać podczas Wojny Stu Lat, po śmierci Artura Hawkwinga. Podjęto wtedy kilka prób odbudowania królestwa Dhowlan. Po kolejnym niepowodzeniu, w 1109 roku WR (Wolny Rok) Lord Kirin Almeyda, Lady Valera Prosnarin, Lord Cynric Talvaen i Lady Iona Ashmar postanowili założyć nowe królestwo. Lord Almeyda został mianowany pierwszym królem, a pozostała trójka utworzyła Radę Korony, aby mu doradzać. Ghealdan udało się uniknąć najazdów i interwencji zbrojnych, głównie dzięki temu że nigdy nie było to bogate państwo. Zasoby naturalne tam uzyskiwane nigdy nie były warte kosztów inwazji. Brak zainteresowania świata skończył się jednak gwałtownie gdy pod koniec 997 r NE Logain Ablar podniósł Sztandar Smoka i wywołał wojnę która wywołała zamęt na całym Westland. Bitwy z Fałszywym Smokiem spowodowały wielkie straty w kraju. Więcej o Logainie można poczytać tutaj.

»Murandy«

Murandy to niewielki naród w centralnej części Westland, odgrywający niewielką rolę w światowej polityce. Graniczy z trzema większymi narodami – Andorem, Illian i Altarą. Stolica znajduje się w Lugard, a sztandar to czerwony byk na tle białych i niebieskich pasów. Pozostałe miejscowości to Hinderstap, Inishlinn, Mindea i Trustair. Pierwszą władczynią Murandy była Katrine do Catalan a’Coralle.

Umiejscowienie Murandy na mapie Westland

Umiejscowienie Murandy na mapie Westland

Sztandar Murandy

Sztandar Murandy

Murandy rządzi król lub królowa. Obecny władca to Roedran Almaric do Arreloa a’Naloy, jednak sprawuje on niewielką kontrolę nad państwem. Mieszkańcy Murandy, podobnie do mieszkańców Altary, lubią uznawać się za poddanych różnych lokalnych władców niż za mieszkańców zjednoczonego narodu. Władca Murandy rzadko kontroluje państwo poza stolicą, a czasami nawet tam jego władza jest ograniczona. Powodem dla którego monarcha jest tolerowany, jest strach przed inwazją sąsiadujących królestw. Tylko ta obawa może zmusić Lordów Murandy do współpracy. Kraj ten ma długą historię sporów granicznych z Andorem, a brak skutecznej władzy utrudnia Murandy obronę.

Lugard znajduje się w centralnej części Murandy i jest to miasto kupieckie. Handel tam kwitnie zawsze, niezależnie od ustroju i politycznych zawirowań. Miasto utrzymuje się przy życiu dzięki kupcom i jest to jedyne na świecie miasto w którym znajduje się więcej zajazdów i karczm, niż rezydencji i sklepów.

»Tarabon«

Tarabon znajduje się na po południowo-zachodnim wybrzeżu Westland. Stolica, Tanchico, jest portem położonym nad Oceanem Aryth. Tarabon od wschodu graniczy z Amadicią, a od północy z równiną Almoth. Najważniejsza rzeka do Andahar, który swoje ujście znajduje w stolicy.

Flaga Tarabon

Flaga Tarabon

Na sztandarze Tarabon znajduje się drzewo Avendesory na tle czerwono-białych pasów. Mieszkańcy Tarabon uważają się za dziedziców Wieku Legend. Pałac Parnach, a właściwie jego część, rzeczywiście pochodzi jeszcze z tamtego okresu. Istnieją również legendy, że Tarabon był w posiadaniu szczepu drzewa avendesory, w czasach gdy istniał jeszcze naród Almoth. Almoth znajdował się na dzisiejszych terenach Równiny Almoth i rozpadł się ponad czterysta lat przed wydarzeniami z książki.

Historia i rządy

Umiejscowienie Tarabon na mapie Westland

Umiejscowienie Tarabon na mapie Westland

Początków Tarabonu trzeba szukać podczas Wojny Stu Lat, która wybuchła po śmierci Artura Hawkwinga. W 1006 roku WR trzech szlachciców wyznaczonych do obrony tej prowincji przez Imperatora – Lord Haren Maseed, Lady Tazenia Nerenhald i Lord Boral Amadia postanowili stworzyć nowy naród. Po śmierci Lorda Borala, Lord Haren został wybrany na króla, a Lady Tazenia została mianowana na pierwszą Parnach. Tradycja króla – mężczyzny i Parnach – kobiety, została zachowana do dzisiejszych czasów.

Król i Parnach rządzą Tarabonem wspólnie. Monarcha dziedziczy tron, Parnach natomiast wybierana jest przez Zgromadzenie Lordów. Parnach zarówno statusem, jak i dzierżoną władzą, jest równa królowi. Odpowiada za zbieranie podatków i ceł, kontroluje sądy (poza Sądem Króla)  i ma decydującą rolę w wydawaniu pieniędzy państwa. Parnach ma również władzę nad Strażą Cywilną i Legionem Parnach. Król kontroluje resztę armii. Parnach nosi drewnianą koronę wykonaną ze złoconych, potrójnych liści avendesory.

Handel

Tarabon, mimo iż to państwo nadmorskie, nie posiada prawdziwej floty, a handel opiera się głównie na eksporcie. Ich najważniejszym produktami są oliwa z oliwek i ozdobne dywany. Tarabon to również ważny producent barwników, fajerwerków, porcelany i innych luksusowych przedmiotów. Wpływy do kasy państwa zapewnia również akcyza pobierana w portowych miastach. Celników można poznać po mosiężnym kluczu noszonym na grubym łańcuchu.

W Tarabonie znajduje się również najważniejsza na Westland Gildia Iluminatorów. Fajerwerki przez nich wytwarzane sprzedawane są zarówno władcom, jak i zwykłym kupcom – o ile potrafią obchodzić się z tym towarem. W przypadku większych pokazów na dworach możnowładców, fajerwerki odpala wykwalifikowany mistrz gildii. Druga, choć o wiele mniejszą gildia założona została w Cairhien.

Król Galldrian Riatin urządzał tak wiele pokazów, że Iluminatorzy zdecydowali się na wybudowanie osobnego cechu w jego mieście. Iluminatorzy są bardzo restrykcyjni jeśli chodzi o dochowanie swoich sekretów. W razie niebezpieczeństwa ujawnienia skrzętnie ukrywanych tajemnic są skłonni nawet do morderstwa.

Wygląd i moda

Tarabonianie charakteryzują się złotymi włosami i brązowymi oczami. Kobiety lubią zaplatać włosy w wiele drobnych warkoczyków i ozdabiać je koralikami. Noszą przylegające do ciała suknie z cienkiego materiału, niemal równie skandaliczne co ubiory kobiet Domani. Mężczyźni noszą szerokie, workowate spodnie, dopasowane koszule i haftowane płaszcze. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni lubią przeźroczyste woalki. Ubiór nie zmienia się bez względu na klasę społeczną, biedaka od szlachcica odróżnić można tylko po jakości użytych materiałów.

Autor: Amyrlin

 

0 0 głosów
Oceń artykuł
Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze